29-30 juli

Orkade ej blogga igår.. Tro det eller ej men jag gick och la mig vid 10 och var helt slut! Hoppade iaf för sara. Vi ställde bara upp tre hinder i lilla. Två på vardera långsida och en snett igenom. La sedan upp det som en mini bana. Höjden låg på 65, 75, 85 ungefär. Jag tyckte att det gick ganska bra ändå när jag blir osäker och tror att det ska smitta av sig på henne så kastar jag iväg henne.. hehe.. det får jag vänja av mig med. Men tror de beror på att min rädsla smittade av sig på henne när vi hoppade senast så de sitter väl i lite x).

Idag så åkte jag upp till arken och köpte ridbyxor. Tro de eller ej men jag köpte BACK 2 BACK!! :o Dom var faktiskt grymt sköna, tro det eller ej! Fanns dock inga helskodda kvar i min strl och bara knäskodda annars så det fick bli ett par sådana. Märker ingen större skillnad mellan knä skodda och oskodda men men.. Tycker inte att det är så jätte snyggt men det syns väl inte allt för väl när man har stövlar ;) Efter det så åkte jag upp för att rida lite. on var faktiskt fin idag! Jag var inte lika klämmig i skänkeln som jag brukar utan sa till en gång och slutade sedan! Det gick mkt bättre då. Visst hon hamnar gärna innanför handen och hänger i bettet men stundvis så går hon riktigt bra :) Får bara kämpa vidare och få dom där stunderna att bli under hela ridpasset. Tänkte lägga upp en vanlig 'öbning' kan man nästan säga som jag kom på idag. Tycker att den funkade kanon på ellinor så ni kan ju alltid testa om ni vill :)

uppvärmning

Det gröna är för min del skritt men kan också vara trav. Kryssen är halt och det röda är skänkelvikning.  Efter som att ellinor har lite svårt för skänkelvikningen och lätt rusar ej vill sammarbeta när man ska göra skänkelvikning så väntar jag lite med att göra det i trav tills hon kan de klockrent i skritt. Ist så brukar jag när jag travar fram, göra volter i varje hörn och vid e och b :)
1 Emeli:

skriven

Ett tips är att rida skänkelvikningarna i trav, jag håller på att lära min sidvärtes nu, och det är oftast lättare att göra det i trav, blir lite mer fart i det då, och skritt är visserligen den gångarten hästen jobbar & musklar mest i, men det är ofta svårare för hästen att göra sidvärtes i skritt.

Hon kommer nog att komma efter med bakdelen ganska mycket i början, men det kommer, ha ett spö att peta och påminna henne med ibland bara. Och ha inte för höga krav heller.

Jag tycker att Ellinor var lättare att flytta i traven i alla fall.

Kommentera här: