Det är dags för ryttare att ta tag i sina egna liv

Ryttare och hästmänniskor är ofta personer som spenderar sin vardag med hästar, och med att se snett på andra hästmänniskor. Det är så lätt att hitta fel som andra ryttare gör som egentligen är bagateller, saker som inte spelar någon roll. Till exempel hjälmdebatten som är igång nu, varför blir alla så upprörda? 
 
Jag har ridit utan hjälm, flera gånger faktiskt. Jag har suttit upp i stallet utan hjälm, jag har haft photoshoots utan hjälm, suttit upp i hagen utan hjälm osv. Detta var ju dock ett tag sedan, jag har mognat mycket det senaste året och mer och mer börjat inse att jag inte vill riskera mitt liv på det sättet längre. Sen så beror det fortfarande för mig på vad jag gör, ska jag hoppa upp på en ridskolehäst och av någon anledning inte kan ha hjälm så skulle jag inte bry mig så mycket. Jag skulle dock aldrig rida på Brownie utan hjälm något mer för jag åker av henne så pass ofta då hon hoppar åt sidan för "spöken" stup i kvarten. Så, detta är alltså min åsikt om mig och mitt liv. Inte om Lina 20 år som hellre vill rida med mössa än hjälm på vintern. 
 
Vi har lagar i Sverige som är till för att följas och så länge de följs så är det inga som helst problem för mig. Självklart så skulle jag kanske fråga ifall någon yngre jag känner skulle rida utan hjälm om hen tycker det är så smart men över lag så bryr jag mig faktiskt inte om vad andra gör med sitt liv. Vi behöver inte veta allt om varandra, vi behöver inte betee oss som arga alfahonor som endast vill ha rätt.
 
Amanda Hed 15 år sitter upp utan hjälm för att ta några kort. Hon lever fortfarande!
1 Sanna:

skriven

Håller med! bra skrivet!

Kommentera här: