Ponnyakuten

Nu ikväll såg jag första avsnittet av ponnyakuten. Jag har inte kollat klart någon utav de senaste säsongerna men jag brukar alltid kolla på castingen innan jag tröttnat/glömmer bort att kolla. Inget undantag var då i år!
 
Jag måste börja med att säga att det är inte okej att såga en tjej så mycket som personer har sågat tjejen som sa "jag blir lite spöglad". Bara man ser henne sitta där framför kameran så såg hon väldigt nerövs ut. Ordet spöglad existerar inte och jag kan absolut förstå att man slänger ur sig sådana ord när man är i en så pass pressad och nervös stund. Varför göra en höna av en fjäder? Hur många som har sagt att hon suger och inte borde få ha häst, har någon gång under sin hästkarriär använt ett spö "ordentligt" undrar jag bara. 
 
Något jag också har läst allt för mycket under veckan är hur dåligt barnen rider. När jag var lite så var jag inte heller någon jäkla OS ryttare, inte nu heller för den delen. Jag får lite känslan av att dom som sitter och öser ur sig dessa problem aldrig har suttit på en problem häst, och har dom det så har dom aldrig sett sig själva i spegeln. I got news for you, det går inte att rida snyggt på en häst som krånglar. Har du aldrig varit rädd för att hoppa, haft en unghäst som inte vill gå fram eller varit rädd för att hoppa så ska du inte heller såga någon som just nu lever med problemet.
 
Det är inte okej att såga dessa små barn på sociala medier. Detta är barn vi pratar om. BARN. Visst kan man ge konstruktiv kritik om man nu känner personen med problemet men att kasta ur sig anklagelser och sågningar på nätet. Det. Är. Inte. Okej. 
 
Jag kommer aldrig att vara ett fan av programet och det är inte på grund av att jag inte tycker om Tobbe och hans metoder utan för att det är ett tvprogram. Hur många utav de som sökte skulle lätt kunna betala för ett träningsläger istället för att vara med i ponnyakuten? Helt klart de flesta! De vrider det barnen säger för att skapa karaktärer, barnen åker dit i sin privata hästbuss och går runt i märkeskläder från topp till tå. Vad händer med barnen som inte har råd att åka och träna för tränare själv? De kan inte få hjälp av Tobbe bara för att SVT vill göra bra tv. 
 
 
Måste dock säga att jag fick en väldig nostalgi-känsla när lilla Ingrid kom in i bilden. Kommer så väl lektionerna jag brukade hjälpa till på när hon var med på en liten shettis. Så jäkla söt och tuff tjej!

Kommentera här: