Varför köper folk fortfarande sönderavlade hundar?

Tar du fram en bok om hundar som publicerades för 50 år sedan så kan du knappt känna igen vissa hundraser. Vi människor har avlat så fruktansvärt mycket på speciella egenskaper hos hundarna att dessa hundar lider varje dag. Ta mopsen till exempel, deras nos är så intryckt idag att de inte kan andas normalt. Det är knappast en slump att de snarkar och har tungan ute, de kan inte andas genom näsan så de måste andas genom munnen. Detta resulterar inte bara i dålig kondition och övervikt utan ökar också risken för ögonskador (eftersom nosen är så kort) och att de lätt kan drabbas av värmeslag. 
 
Sedan som finns det fler exempel som är ännu värre. Varannan Cavalier king charles spaniel har numera för små kranier för sina hjärnor vilket resulterat i att forskare vill sluta avla på rasen eftersom att den inte går att rädda. Sedan så kan vi ju inte missa Schäfern, deras ryggar är helt förstörda.
 
Titta på denna videon så kommer ni förstå vad jag menar:
 
Hur kan ni fortsätta köpa hundar som uppenbarligen kommer ha problem hela livet? Jag skulle jätte gärna vilja ha en Kin Charles spaniel eftersom de har ett sådant underbart temprament men eftersom att de har en hemsk sjukdom i generna så gör jag inte det.
 
Min tanke är att skaffa en cocker spaniel eftersom att det är rasen jag växt upp med (vi har haft 4) men de har också problem. Vår första hade problem med huden för att den hängde ner i ögonen så han fick genom gå flera operationer för det. Tyvärr har det inte blivit bättre sedan dess utan vi hade väldig tur, speciellt med vår sista som var väldigt nätt och otroligt vacker. Det kommer dröja ett par år innan jag skaffar en egen hund men när jag väl gör det så kommer jag vara noggrann med vilken jag köper. Vill man vara en bra hundägare så måste man se förbi sina egna önskningar och kolla på fler än en ras. Jag vet att det är lätt att snöa in sig på en specifik ras eftersom jag har velat ha en cocker spaniel sedan vår Clara dog 2009. Jag har alltid växt upp med cockrar och jag kan fortfarande tycka det känns konstigt att vi inte har någon längre även fast vi har andra hundar. Om jag väl köper en cocker så kommer jag kolla super noga både på kenneln och på föräldrarna. Att hitta en nätt cocker idag är svårt eftersom att de har blivit väldigt tunga och klumpiga. Jag vill inte ha en hund som inte kan röra sig och troligtvis kommer få problem med leder onödigt tidigt. Hittar jag ingen som möter mina principer så kommer jag inte att köpa någon, så enkelt är det. 
 
Det känns otroligt fel att köpa en viss hund bara för att man tycker den är vacker. De flesta hundraserna idag är "sönderavlade vrak" som aftonbladet så fint uttrycker det. 

Kommentera här: